Plan(e)t: Μία εμπνευσμένη ιστορία vegan παγωτού

Ο Γρηγόρης Μπογράκος φαινόταν ότι είχε ανήσυχο πνεύμα από την αρχή των σπουδών του. Πριν καν λάβει το πτυχίο του από το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών πέρασε από τρία summer schools (σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ, Γαλλίας, και ΗΒ). Μετά τη στρατιωτική του θητεία που του χάρισε ένα εξάμηνο στο όρος Σάος, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο London School of Economics. Μετά από μια περίοδο μαθητείας στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στο Λουξεμβούργο, ξεκίνησε να δουλεύει ως private banker. Στην πορεία κατάλαβε ότι το μεγάλο του πάθος ήταν τα startups, αυτοί οι κήποι νέων ιδεών, φιλοδοξιών, ονείρων, και σκληρής δουλειάς. Έτσι, σε λιγότερο από έναν χρόνο παραιτήθηκε και ξεκίνησε ένα ταξίδι μέσα σε ιδέες και startups καταλήγοντας στη δημιουργία της πρώτης ελληνικής επιχείρησης που φτιάχνει φυτικά παγωτά. Η Vegan Times είναι περήφανη που τον συναντά στο ταξίδι του και σας παρουσιάζει μια συνομιλία μας για τα θέματα που μας ενδιαφέρουν.

Επιχειρηματικότητα + Καινοτομία

07/02/2023

VT: Πείτε μας λίγα λόγια για την εταιρεία σας, την Plan(e)t. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε επιχειρηματικά με την παραγωγή vegan παγωτού;

ΓΜ: Το 2016, παραιτήθηκα από την δουλειά μου στο Λουξεμβούργο ως assistant private banker και ταξίδεψα αρκετά ανά τον κόσμο, ανακαλύπτοντας περισσότερο τον πλανήτη τον οποίο έχουμε την τύχη να μας φιλοξενεί. Έκανα ουσιαστικά ένα step back να σκεφτώ την ζωή μου και τον κόσμο στον οποίο ζούμε. Τότε είναι που εν μία νυκτί έγινα vegan για ηθικούς λόγους. Οι startups ήταν πάντα στο μυαλό μου από το 2012 όταν και βρισκόμουν για μεταπτυχιακές σπουδές στα χρηματοοικονομικά στο LSE στο Λονδίνο. Έτσι στις αρχές του 2021, πάντρεψα τις 2 αγάπες μου για τις startups και την vegan φιλοσοφία ζωής, δημιουργώντας την 1η ελληνική vegan startup. Με την αρχή να γίνεται στο παγωτό, μιας και ήταν το πρώτο “γαλακτοκομικό” προϊόν το οποίο καταφέραμε να δημιουργήσουμε στην vegan εκδοχή του, το οποίο να αποτελεί κατά την άποψή μας, την εξέλιξη του παγωτού, ένα παγωτό αντικατάστασης του κλασικού ζωικού παγωτού (και όχι υποκατάστατο), μιας και είναι πανομοιότυπης υφής, γεύσης και εμπειρίας.

VT: Για εμάς στην Vegan Times είναι ξεκάθαρο ότι το vegan παγωτό αποτελεί εξελιγμένη μορφή του συμβατικού παγωτού και όχι υποκατάστατο, όπως τονίζετε, επειδή έχει σχεδιαστεί με πρώτες ύλες που έχουν χαμηλότερο αποτύπωμα στο περιβάλλον και φυσικά δεν βλάπτουν ζώα. Όπως εξέλιξη της ανθρωπότητας είναι να προχωρά διορθώνοντας τα λάθη της. Πιστεύετε ότι οι περιβαλλοντικά υπεύθυνες επιχειρήσεις ανταμείβονται για τις επιπλέον επενδύσεις και προσπάθειες που κάνουν; Αν όχι, ποιος νομίζετε ότι είναι ο λόγος; Αν ναι, γιατί δεν είναι όλες οι επιχειρήσεις περιβαλλοντικά υπεύθυνες;

ΓΜ: Η αλήθεια είναι ότι για την ώρα, οι περιβαλλοντικά υπεύθυνες επιχειρήσεις δεν ανταμείβονται όπως θα έπρεπε, βέβαια η τάση είναι ξεκάθαρη προς το να γίνει αυτό. Δύο είναι οι βασικοί λόγοι για το οποίο συμβαίνει αυτό, ο πρώτος είναι ότι η επικοινωνία των μεγάλων επιχειρήσεων με τα μεγάλα budget γίνεται χωρίς ηθικούς φραγμούς, ξεπλένοντας τις δραστηριότητές τους (greenwashing), με αποτέλεσμα να έχουμε φτάσει πλέον, όλες ανεξαιρέτως οι μεγάλες επιχειρήσεις να συνεχίζουν να καταστρέφουν το περιβάλλον αν και στην επικοινωνία τους να αναδεικνύουν κάτι πράγματι καλό που κάνουν, αλλά έχει αμελητέα επίπτωση στο γενικότερο impact τους. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι οι κυβερνήσεις, τουλάχιστον στην Ελλάδα, δεν ενδιαφέρονται να βοηθήσουν δραστικά προς αυτή την κατεύθυνση, όπως για παράδειγμα θα μπορούσε να υπάρχει ένας επιπλέον, μικρός και συμβολικός, φόρος στα ζωικά προϊόντα ως τα πιο επιβλαβή στην καταστροφή του πλανήτη μας.

 

η επικοινωνία των μεγάλων επιχειρήσεων με τα μεγάλα budget γίνεται χωρίς ηθικούς φραγμούς, ξεπλένοντας τις δραστηριότητές τους (greenwashing), με αποτέλεσμα να έχουμε φτάσει πλέον, όλες ανεξαιρέτως οι μεγάλες επιχειρήσεις να συνεχίζουν να καταστρέφουν το περιβάλλον αν και στην επικοινωνία τους να αναδεικνύουν κάτι πράγματι καλό που κάνουν, αλλά έχει αμελητέα επίπτωση στο γενικότερο impact τους

VT: Συμφωνούμε απολύτως στο θέμα των κινήτρων, είτε αυτά θα έρθουν ως φόροι είτε ως επιδοτήσεις των περιβαλλοντικά καλύτερων προϊόντων. Διαφωνούμε στο ότι θα έπρεπε να είναι μικροί οι φόροι! Θα έπρεπε να είναι ίσοι με το μακροχρόνιο κόστος στην υγεία και στο περιβάλλον που προκαλεί η παραγωγή και κατανάλωσή τους. Το θέμα του greenwashing που αναφέρετε είναι πολύ σοβαρό και δυσκολεύει τους καταναλωτές να κάνουν καλές επιλογές ή να στρέψουν τις προσπάθειές τους εκεί που υπάρχει μεγαλύτερο impact. Σίγουρα οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εξηγούν τί κάνουν για να μειώσουν το αποτύπωμά τους στον πλανήτη. Η Plan(e)t λέει: “We are the World's First Vegan & Carbon Negative Ice Cream!” Θα θέλαμε να μας εξηγήσετε όλες τις πλευρές αυτής της δήλωσης.

ΓΜ: Ως παγωτό vegan με βάση το ρόφημα ελληνικής βρώμης, ξεκινάμε από μια πολύ καλή περιβαλλοντική αφετηρία. Από εκεί και πέρα, η επιλογή μας να χρησιμοποιούμε μόνο 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο εργαστήριο μας στο Μεταξουργείο και στο πρώτο μας παγωτοπωλείο στο Μοναστηράκι, μας βοηθούν περαιτέρω προς την κατεύθυνση της ελάχιστης δυνατής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης του πλανήτη μας. Από εκεί και πέρα, υπολογίζουμε τις άμεσες και έμμεσες εκπομπές CO2 σε συνεργασία με την ανεξάρτητη περιβαλλοντική εταιρεία Ecofye, η οποία βρίσκεται στην Αγγλία και στη συνέχεια τις αντισταθμίζουμε κατά 110% χρηματοδοτώντας πράσινες ενέργειες αφαίρεσης CO2 από την ατμόσφαιρα, όπως δενδροφύτευση, μέσω μιας πλατφόρμας στην Αμερική. Είμαστε το πρώτο παγωτό στον κόσμο το οποίο είναι και vegan είναι και carbon negative.

VT: Το 2022 πενταπλασιάσατε τις πωλήσεις σας στην ελληνική αγορά και έχετε τοποθετήσει τα προϊόντα σας σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες supermarket. Τί προηγήθηκε για το αποτέλεσμα των πωλήσεων: η τοποθέτηση των προϊόντων στα supermarket ή ήταν η ζήτηση από τους καταναλωτές που έφερε τα super market στην πόρτα σας;

ΓΜ: Στην ελληνική αγορά υπήρχε το παράδοξο να υπάρχουν πολλές επιλογές από φυτικά ροφήματα, δηλαδή ένα ανταγωνιστικό προϊόν στο κλασικό αγελαδινό γάλα, αλλά στην κατηγορία του παγωτού να μην υπάρχουν σχεδόν καθόλου επιλογές. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να μπούμε στα πρώτα σούπερ μάρκετ το 2021 και πλέον συνεργαζόμαστε με όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Κρητικός), όπως και το Βιολογικό Χωριό, Θανόπουλος και τα online supermarket Pop Market, Wolt Market, και E fresh.

VT: Πρόσφατα πήρατε χρηματοδότηση από ελληνικά venture funds για να επεκτείνετε τη δραστηριότητά σας. Τί σχέδια έχετε για το μέλλον;

ΓΜ: Το 2022 κλείνει με πενταπλασιασμό των πωλήσεων, κάτι το οποίο σχεδιάζουμε να πετύχουμε και το 2023. Για να το πετύχουμε αυτό, χρειαζόμαστε να επενδύσουμε προς αυτή την κατεύθυνση κάτι για το οποίο αυτή την περίοδο ετοιμάζουμε έναν νέο γύρο χρηματοδότησης. Χωρίς την βοήθεια τον επενδυτών μας δεν θα μπορούσαμε να πραγματοποιήσουμε όσα έχουμε καταφέρει.

Είμαστε το πρώτο παγωτό στον κόσμο το οποίο είναι και vegan είναι και carbon negative.

VT: Πρόσφατα ανοίξατε ένα κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, στην Ερμού. Μιλήστε μας γι’ αυτή την επιχειρηματική κίνηση.

ΓM: Στο Vegan Life Festival 2021 στο οποίο συμμετείχαμε στήνοντας ένα vegan παγωτοπωλείο με 3 μόνο γεύσεις τις οποίες είχαμε διαθέσιμες, παρατηρήσαμε ότι ο κόσμος το υποδέχτηκε με μεγάλο ενθουσιασμό μια και οι ουρές έφταναν και τα 40 λεπτά αναμονή. Τότε είναι που πήραμε την απόφαση να ανοίξουμε και το πρώτο μας παγωτοπωλείο, στο κέντρο της Αθήνας απέναντι από την πλατεία Μοναστηρακίου (Ερμού 86), λανσάροντας περισσότερες γεύσεις (πλέον έχουμε διαθέσιμες τουλάχιστον 15 γεύσεις) και αποκτώντας επιτέλους την δυνατότητα να έχουμε και απευθείας επαφή και σχέση με τον κόσμο. Είμαστε πολύ περήφανοι, γιατί από το 2021 λανσάραμε και τον πιο waste free τρόπο σερβιρίσματος, μιας και ακόμα και το κουταλάκι μας είναι vegan και φαγώσιμο.

VT: Πόσα προϊόντα διαθέτει στην αγορά η Plan(e)t και πού τα βρίσκουμε;

ΓΜ: Αυτή την στιγμή έχουμε 6 γεύσεις διαθέσιμες:
• Βανίλια Μαδαγασκάρης
• Σοκολάτα
• Triple chocolate brownie
• Φουλ της Φράουλας
• Φυστικοβούτυρο με αλατισμένη καραμέλα
• Double pistachio με φυστίκι Αιγίνης και Ιράν
Διατίθενται στα σουπερμάρκετ Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, ΟΚ, και στο Βιολογικό Χωριό.

VT: Να περιμένουμε νέες vegan γεύσεις στο μέλλον;

ΓΜ: Ετοιμάζουμε να λανσάρουμε νέες γεύσεις, οι οποίες έχουν πολύ ενδιαφέρον, ενώ θα κινηθούμε δυναμικά και προς την κατεύθυνση παγωτού χωρίς ζάχαρη, κάτι που μας το ζητάει ο κόσμος πολύ. Περισσότερα θα ανακοινώσουμε τον Μάρτιο του 2023.

 

το 2021 λανσάραμε και τον πιο waste free τρόπο σερβιρίσματος, μιας και ακόμα και το κουταλάκι μας είναι vegan και φαγώσιμο

VT: Πόσο καιρό είστε vegan; Tί είναι αυτό που σας ώθησε να ακολουθήσετε τον vegan τρόπο ζωής;

ΓΜ: Είμαι vegan από το 2016, και ο λόγος είναι απλός. Δεν επιθυμώ να συμμετέχω στη βιομηχανία βίας και εκμετάλλευσης αθώων ζώων. Γιατί για να απολαύσουμε ένα καλό παγωτό, να πρέπει αυτό να είναι προϊόν βίας; Έχετε δοκιμάσει τα παγωτά μας; Αυτός είναι και ο λόγος που ξεκινήσαμε, ώστε να προσφέρουμε ένα πολύ καλό (και δευτερευόντως) ηθικό παγωτό σε όσα περισσότερα σημεία ανά την Ελλάδα τα καταφέρουμε, ώστε όλο και περισσότερος κόσμος να τρώει εύκολα όσο πιο vegan θέλει και μπορεί.

VT: Είναι υπέροχη αίσθηση να γνωρίζεις ότι δεν χρειάζεται να βλάπτεις άλλα ζώα για να ζεις όμορφα. Και η ζωή όλων μας, βίγκαν και μη, έγινε ακόμα πιο όμορφη με τα παγωτά σας! Σας ευχαριστούμε γι’ αυτό αλλά και που μοιραστήκατε τις δροσερές σας σκέψεις μαζί μας. Η ευχή μας: Keep moving forward! May Plan(e)t take over the world!

ΓΜ: Εγώ σας ευχαριστώ για την ενδιαφέρουσα συζήτηση και τις ευχές σας.

© Vegan Times 06-02-2023

Δημοσιεύτηκε: 06/02/2023
Ενημερώθηκε:
07/02/2023