Ένα νέο κατάστημα όπου το κλίμα γίνεται χρήμα

Ένα νέο κατάστημα στη Σουηδία βάζει τους πελάτες του να παίξουν ένα ιδιαίτερο παιχνίδι επιβίωσης. Κάθε εβδομάδα μπορούν να ψωνίσουν προϊόντα που δημιουργούν έως 18,9 κιλά ισοδυνάμων διοξειδίου του άνθρακα (ΙΔΑ), που είναι περίπου τα μισά από όσα δημιουργεί τώρα ο μέσος καταναλωτής με την διατροφή του. Τα ισοδύναμα διοξειδίου του άνθρακα είναι ένας αριθμός που μετρά τα αέρια θερμοκηπίου (διοξείδιο του άνθρακα, μεθάνιο, κ.ά.) που εκλύονται κατά την παραγωγή ενός προϊόντος.

Επιχειρηματικότητα + Καινοτομία

16/03/2022
Για να επιβιώσει ο πλανήτης το καλάθι σου πρέπει να είναι climate-smart

Το παιχνίδι αυτό είναι πολύ εκπαιδευτικό. Οι πελάτες του Climate Store μαθαίνουν στην πράξη ότι, αν θέλουν να γεμίσουν το καλάθι τους με τρόφιμα για όλη την εβδομάδα, θα πρέπει να αγοράσουν τρόφιμα με χαμηλό αποτύπωμα αερίων θερμοκηπίου.

Διαβάζοντας στα ταμπελάκια τις εκπομπές του κάθε προϊόντος αντί τις χρηματικές «τιμές», είναι πιο εύκολο για τους πελάτες να εντοπίσουν τις περιβαλλοντικά καλύτερες επιλογές τροφίμων. Έτσι, οι πελάτες μαθαίνουν στην πράξη ότι πρέπει να μειώσουν τα ζωικά τρόφιμα που καταναλώνουν (γάλα, κρέας, ψάρια, κ.λπ.) και να αυξήσουν τα φυτικά προϊόντα (όσπρια, λαχανικά, δημητριακά, κ.ά.) αν θέλουν να τραφούν με περιβαλλοντικά υπεύθυνο τρόπο.

Infographic Vegan Times

Ένας άνθρωπος με μέση κατανάλωση κρέατος δημιουργεί 39 κιλά ΙΔΑ την εβδομάδα. Έτσι, αυτός ο διαφορετικός περιορισμός είναι εν τέλει πιο ισχυρός από το χρήμα καθώς όσα χρήματα και αν έχεις, δεν μπορείς να υπερβείς τα 18,9 κιλά που έχει θέσει το κατάστημα.

Διευκολύνοντας τις climate-smart επιλογές

Το κατάστημα ονομάζεται The Climate Store και ανήκει στην εταιρεία Orkla Foods, μια μεγάλη εταιρεία στην οποίαν ανήκουν 300 brands τροφίμων, απορρυπαντικών, προσωπικής περιποίησης, κ.λπ. που δραστηριοποιείται κυρίως στις βόρειες χώρες και τις χώρες της Βαλτικής.

Στην ιστοσελίδα της, η εταιρεία τονίζει ότι προσπαθεί να διευκολύνει τις climate-smart επιλογές των καταναλωτών. Αναφέρει ότι έχει:

«την ευθύνη να αυξήσει την κατανόηση για το πώς το φαγητό μας επηρεάζει το κλίμα και να ενημερώσει για την επίδραση στο κλίμα που έχουν τα προϊόντα μας έτσι ώστε όλοι να μπορούν να κάνουν συνειδητές επιλογές. Αναγράφοντας το κλιματικό αποτύπωμα σε όλα μας τα προϊόντα, ελπίζουμε να διευκολύνουμε περισσότερους ανθρώπους να επιλέξουν τρόφιμα climate-smart και να τρέφονται με πιο βιώσιμο τρόπο ώστε να μειώσουν την επίπτωσή τους στο κλίμα».

Τι «τιμές» βλέπουν οι πελάτες;

Κάθε τρόφιμο έχει δύο ενδείξεις: Η μία δείχνει τις εκπομπές ανά μερίδα, και η άλλη τις εκπομπές ανά κιλό. Οι εκπομπές ανά μερίδα βοηθούν στις αποφάσεις για τρόφιμα που απαρτίζουν τον κύριο όγκο ενός γεύματος (όπως οι πίτες, τα έτοιμα γεύματα, οι σούπες), ενώ οι εκπομπές ανά κιλό βοηθούν στις αποφάσεις για τρόφιμα που η ίδια η εταιρεία αναφέρει ότι δεν είναι απαραίτητα για ένα υγιεινό γεύμα (μπράβο της) όπως η κέτσαπ και οι σως.  

Στον υπολογισμό των εκπομπών των τροφίμων έχουν ληφθεί υπόψη οι εκπομπές που δημιουργούνται σε κάθε τμήμα της αλυσίδας παραγωγής: οι εκπομπές της καλλιέργειας, των συσκευασιών, των μεταφορών. Η εταιρεία επισημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών οφείλεται στις εισροές και όχι στις μεταφορές, για να διαλύσει την πεποίθηση που εσφαλμένα έχει μεγάλο μέρος του πληθυσμού.

InfographicΠηγή: The Climate Store

Ο στόχος είναι η μείωση στο μισό των εκπομπών

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι για να μην αυξηθεί η θερμοκρασία πάνω από 1,5 βαθμό το 2100, θα πρέπει έως το 2030 να μειωθούν οι εκπομπές πάνω από 50% σε σχέση με αυτές του 2018.

Η εταιρεία συμμετέχει στην πρωτοβουλία “Business Ambition for 1.5°C” των Ηνωμένων Εθνών.

Η δημιουργία του καταστήματος εντάσσεται στην προσπάθεια της εταιρείας να μειώσει τις έμμεσες (δηλ. αυτές που οφείλονται στις εισροές των προϊόντων της) εκπομπές της εταιρείας κατά 29% έως το 2025 με απώτερο στόχο τη μείωση 77% το 2040 σε σχέση με τις εκπομπές του 2014. Ο στόχος της εταιρείας είναι να μειώσει τις άμεσες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου που δημιουργεί κατά 63% μέχρι το 2025 και κατά 77% το 2060. Η ενέργεια που χρησιμοποιεί η εταιρεία στην Ευρώπη είναι από ανανεώσιμες πηγές. 

© Vegan Times 18-11-2020

Δημοσιεύτηκε: 18/11/2020
Ενημερώθηκε:
16/03/2022