Διαφημιση

Βιταμίνη Β12

Η B12 είναι μια βιταμίνη που δεν παράγεται από ζώα (ανθρώπινα ή μη) -- αλλά παράγεται από βακτήρια. Λόγω του ότι γενικά ζούμε σε πιο καθαρές συνθήκες από ό,τι παλιότερα, αποφεύγουμε να καταναλώσουμε πολλά βακτήρια, μεταξύ των οποίων και αυτά που παράγουν B12.

Υγεία + Ευεξία

28/05/2021
10' ανάγνωση
Χρειάζομαι συμπλήρωμα B12;

Οι γιατροί που γνωρίζουν την φυτοφαγική διατροφή συνιστούν να λαμβάνουμε συμπλήρωμα B12 προληπτικά ώστε να διατηρούμε τα επίπεδά μας σε Β12 σε φυσιολογικό επίπεδο [1]. Μια πιο εκτενής επισκόπηση (στο transcript του βίντεο) υπάρχει στο [2].

Συμπλήρωμα λαμβάνουμε υποχρεωτικά αν τα επίπεδά μας είναι χαμηλά. Τα φύκια, η αλόη, η σπιρουλίνα, το χώμα, τα κακά των ζώων, κ.λπ. δεν αποτελούν αξιόπιστες πηγές B12 [3]. Η διατροφή μας μπορεί να συμπληρωθεί σε B12 με την τακτική ημερήσια χρήση επιφορτισμένων προϊόντων (όπως διατροφικής μαγιάς, ροφημάτων με B12, κ.λπ.). Στην περίπτωση αυτή, οι 2 "μικρές" δόσεις B12 των 2-3,5mcg την ημέρα (κάθε μέρα) μέσω των επιφορτισμένων τροφίμων φέρουν παρόμοιο αποτέλεσμα με την (φαινομενικά τεράστια) δόση των 1.000mcg μία φορά την εβδομάδα [4]. Πολλοί vegans δεν καταφέρνουν να προσλαμβάνουν B12 από επιφορτισμένα τρόφιμα ή συμπλήρωμα [5], γι' αυτό είναι σημαντικό να εντάξουμε ένα σχέδιο συμπλήρωσης στην ημερήσια ή εβδομαδιαία ρουτίνα μας.

Ένα απλό πλάνο συμπλήρωσης που είναι κατάλληλο για τους περισσότερους ενήλικες είναι δύο φορές την εβδομάδα από 1.000 mcg. Συνιστάται να λαμβάνουν προληπτικά συμπλήρωμα και τα βρέφη (θηλάζοντα και μη), άπαξ και αρχίσουν τις στερεές τροφές [6].

Πώς γίνεται μια "φυσική" διατροφή να απαιτεί ένα ή περισσότερα συμπληρώματα;

Το ότι η αμιγώς vegan διατροφή μπορεί να απαιτεί συμπλήρωση με B12 θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα μειονέκτημα της συγκεκριμένης διατροφής. Πιο συγκεκριμένα, μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι η vegan διατροφή παύει να είναι "φυσική". Τι είναι όμως αυτό που μας ενδιαφέρει; Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να αυξήσουμε την ποσότητα και ποιότητα της ζωής μας. Αν η γνώση που έχουμε μας επιτρέπει να πετύχουμε αυτούς τους δύο στόχους παίρνοντας ένα συμπλήρωμα B12, ας είναι!

Ακόμα και αν δεχθούμε ότι μας ενδιαφέρει η "φυσικότητα" της διατροφής που επιλέξαμε, και πάλι δεν μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η vegan διατροφή (με συμπλήρωμα B12) είναι αφύσικη. Αυτό διότι τα ζωικά προϊόντα δεν φαίνεται να αποτελούν αξιόπιστη πηγή B12: η έλλειψη B12 δεν αποτελεί "προνόμιο" των φυτοφάγων [6]. Συνεπώς, η vegan διατροφή μπορεί να θεωρηθεί εξίσου "φυσική" ή εξίσου "αφύσικη" με την non-vegan διατροφή, διότι και οι δύο μπορεί να απαιτούν συμπλήρωση με B12 [8]. Σίγουρα πάντως, η vegan διατροφή μπορεί να αναδειχθεί ως η καλύτερη επιλογή μας μετά από σκέψη και αφού έχουμε λάβει γνώση όλων των σημαντικών παραμέτρων.

Θέλω να αγοράσω vegan σκευάσματα

Χρησιμοποιώντας τον όρο "b12" ή ''Συμπληρώματα διατροφής'' στην μηχανή αναζήτησης θα βρείτε vegan σκευάσματα.

© Vegan Times 09-12-2017

Από την: Vegan Times
Δημοσιεύτηκε: 09/12/2017
Ενημερώθηκε:
28/05/2021

Πηγές:

[1] NutritionFacts.org: Vitamin B12
https://nutritionfacts.org/topics/vitamin-b12/

[2] MeatYourFuture.org: Vitamin B12 - Your questions answered
http://meatyourfuture.com/2016/05/vitaminb12/

[3] VeganHealth.org: Vitamin B12: Are you getting it?
http://veganhealth.org/articles/vitaminb12

[4] VeganHealth.org: Vitamin B12 Recommendations
http://www.veganhealth.org/b12/rec

[5] NutritionFacts.org: Vegan Epidemic
https://nutritionfacts.org/video/vegan-epidemic/

[6] NIH, Office of Dietary Supplements: Vitamin B12
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-HealthProfessional/

[7] K. Τσαρπαλής: Διατροφή, φυτοφαγία, και βιταμίνη β12: ανάγκη για κοινή λογική και ευελιξία σε διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες
http://www.tsarpalis.gr/el/diatrofi/diatrofi-fytofagia-vitamin-b12/