Πώς αντιμετωπίζουμε την κρίση των σιτηρών;

Γίνεται να περιορίσουμε τα σιτηρά ώστε να ισορροπήσουμε το αυξανόμενο κόστος τους στην καθημερινή μας διατροφή; Ναι, γίνεται! Ας δούμε πώς, στο κείμενο της Ειρήνης Σκηνιώτη S.A.C. Dip., Vegan Nutrition Consultant.

Υγεία + Ευεξία

07/04/2022
4' ανάγνωση

Κάθε πόλεμος είναι αδικαιολόγητος και άδικος. Ούτε μία ανθρώπινη ζωή δεν αξίζει να χάνεται ή να πληγώνεται από την φρίκη του πολέμου. Ένα επιπλέον θύμα αυτού του πολέμου όπως και κάθε πολέμου είναι η πίστη της ανθρωπότητας στο ότι τα προβλήματα μπορούν να λύνονται ειρηνικά.

Εμείς που έχουμε την τύχη να είμαστε (ακόμα) μακριά και ασφαλείς παρατηρούμε το κόστος των σιτηρών να αυξάνεται. Αυτήν την περίοδο (και ελπίζουμε όχι για πολύ) θα μας είναι αναγκαίο να βρούμε εναλλακτικά τρόφιμα για να αντικαταστήσουμε τα δημητριακά στην καθημερινή μας διατροφή, όπου και όσο είναι εφικτό στον καθένα, χωρίς όμως να μειώσουμε την θρεπτική πυκνότητα του φαγητού μας.

Η αλήθεια είναι ότι για τους περισσότερους από εμάς τα δημητριακά (στην πλήρη μορφή τους ή σαν προϊόντα αρτοποιίας) καταλαμβάνουν ένα αρκετά σημαντικό μέρος της διατροφής μας, όπως στο πρωινό, ως συνοδευτικό, και ως βάση σε σνακ και κυρίως γεύματα.

Αυξάνουμε τα τρόφιμα που είναι πιο θρεπτικά από τα σιτηρά

Τα τρόφιμα που είναι διατροφικά πιο πλούσια από τα σιτηρά είναι τα όσπρια, τα λαχανικά (αμυλούχα και μη) και τα χόρτα, άρα αν τα αυξήσουμε σε καθημερινή βάση μπορούμε να παίρνουμε την ίδια ή και μεγαλύτερη διατροφική αξία από ό,τι θα παίρναμε από τα δημητριακά. Τα όσπρια, που πρέπει να αποτελούν καθημερινή μας τροφή επειδή αυξάνουν τη διάρκεια της ζωής μας τα βρίσκουμε σε τόση μεγάλη ποικιλία που μπορούμε να τα αυξήσουμε στα κυρίως γεύματα. Παράλληλα μπορούμε να αυξήσουμε και τα λαχανικά (αμυλούχα και μη), δίνοντας έμφαση στις πατάτες (ναι, μπορούμε να τις τρώμε άφοβα, δεν παχαίνουν ενώ προσφέρουν πολλά θρεπτικά συστατικά). Τα λαχανικά υπάρχουν σε τόση μεγάλη ποικιλία που σίγουρα μπορούμε να τα αυξήσουμε στα κυρίως γεύματα, σε σαλάτες, αλλά και στα σνακ μας.

Πιο συγκεκριμένα, να πώς μπορεί να μην λείπει τίποτα από το τραπέζι μας ακόμα κι αν λείπουν τα δημητριακά:

  • Αντί για ψωμί που έχουμε συνηθίσει να συνοδεύουμε τα περισσότερα φαγητά μας, μπορούμε να τα συνοδεύουμε με βραστές ή ψητές πατάτες ή γλυκοπατάτες.
  • Συνοδεύουμε τα φαγητά μας με σαλάτες ωμές ή βραστές και χόρτα που μας προσφέρουν ποικιλία και μας χορταίνουν.
  • Τρώμε μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού. Μπορούμε να φάμε ακόμα και διπλή μερίδα ή όσο θέλουμε για να χορτάσουμε από ένα φαγητό με όσπρια, λαχανικά ή χορταρικά.

Μαγειρεύουμε πιο ελαφριά

Υπάρχει μια εντύπωση ότι τα όσπρια και τα μαγειρευτά λαχανικά, αυτά που λέμε λαδερά, είναι “βαριά” φαγητά και δεν πρέπει να τα τρώμε συχνά ή σε μεγάλες ποσότητες. Στην πραγματικότητα αυτό που τα κάνει “βαριά”, δηλαδή δύσπεπτα, είναι το λάδι, που τις περισσότερες φορές είναι πάρα πολύ.

Υπάρχουν συνταγές που το ελαιόλαδο που χρησιμοποιείται είναι μισή ή και μία κούπα για τέσσερις μερίδες, ενώ μπορεί και είναι πιο υγιεινό να μην προστεθεί καθόλου – και τότε τα φαγητά δεν είναι καθόλου “βαριά”, ούτε τα όσπρια θα είναι βαριά, ούτε τα φαγητά μας θα μας προσθέτουν περιττές θερμίδες.

Φαγητά όπως το μπριάμ, το ιμάμ, ο αρακάς, η φασολάδα, τα ρεβίθια, οι φακές σούπα, ο μουσακάς, και πολλά ακόμα παραδοσιακά φαγητά χωρίς λάδι ή έστω με ελάχιστο (π.χ. 1 κ. τσαγιού ανά μερίδα) μπορούν να μας αλλάξουν αυτήν την εντύπωση και να τα τρώμε άφοβα και πιο συχνά. Επίσης, ας μην ξεχνάμε ότι όταν προσθέτουμε τόσο πολύ λάδι στα φαγητά νιώθουμε ότι το ψωμί είναι απαραίτητο για να ισορροπήσει και να λιγοστέψει την βαριά αίσθηση που μας αφήνει το λάδι.

Να και μερικές απλές προτάσεις για ιδέες για το καθημερινό μας τραπέζι:

  • Φάβα με συνοδευτικό πιάτο βραστό ή ψητό κουνουπίδι και βραστές πατάτες.
  • Φακές σούπα με σαλάτα εποχής ή βραστά χόρτα και παντζάρια.
  • Φασολάκια κοκκινιστά με συνοδευτικό πιάτο βραστά καρότα, κολοκυθάκια και πατάτες.
  • Μπάμιες κοκκινιστές με συνοδευτικό πιάτο πατάτες ψητές.
  • Ρεβίθια σούπα με συνοδευτικό πιάτο γλυκοπατάτες ψητές και ωμή σαλάτα.
  • Μπιφτέκια από όσπρια με συνοδευτικό πιάτο βραστές πατάτες και χόρτα.
  • Μπριάμ με συνοδευτικό πιάτο χούμους με στικς λαχανικών.

© Ειρήνη Σκηνιώτη & Vegan Times 30-03-2022

Από την: Ειρήνη Σκηνιώτη
Δημοσιεύτηκε: 30/03/2022
Ενημερώθηκε:
07/04/2022

Πηγές:

Πηγή κύριας εικόνας: Tomasz Filipek | Unsplash