Vegan αντηλιακά: Χαρείτε τον ήλιο χωρίς ενοχές!

Ο ήλιος, ο “ζωοδότης” (καθώς δίνει ζωή σε όλους τους ζωντανούς οργανισμούς) στην Ελλάδα είναι γενναιόδωρος.

Meaningful Life

11/06/2021
8' ανάγνωση
Ήλιος (οφέλη και κίνδυνοι)

Γνωρίζουμε, για τον άνθρωπο, ότι η έκθεση στον ήλιο μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης ή την βαρύτητα διαφόρων ασθενειών όπως ο καρκίνος, οι παθήσεις αγγείων και καρδιάς, ο διαβήτης τύπου 1, η κατάθλιψη. Επιπλέον, η έκθεση στον ήλιο φαίνεται να αποτελεί την φυσικότερη και μάλλον την ασφαλέστερη πηγή βιταμίνης D. Ανάλογα με το χρώμα της επιδερμίδας, η έκθεση στον ήλιο στο πρόσωπο και τις παλάμες χωρίς αντηλιακό για λίγα λεπτά (5-30, ανάλογα με το χρώμα του δέρματος) δύο φορές την εβδομάδα σε μια περιοχή όπως η Θεσσαλονίκη, μπορεί να είναι αρκετή για να δημιουργήσουμε την ποσότητα της βιταμίνης D που χρειαζόμαστε. Την άνοιξη, το καλοκαίρι και το φθινόπωρο, συνήθως δημιουργούμε περισσότερη βιταμίνη D από όση χρειαζόμαστε, η οποία αποθηκεύεται στο συκώτι και το λίπος μας, για να χρησιμοποιηθεί τον χειμώνα όταν δεν υπάρχει ηλιοφάνεια [1–5].

Ωστόσο, η έκθεση στον ήλιο μπορεί να έχει κάποιες αρνητικές συνέπειες. Τι εννοούμε; Η υπερβολική έκθεση στον ήλιο μπορεί να προκαλέσει κάποιες μορφές καρκίνου του δέρματος, μπορεί να προκαλέσει πρόωρη γήρανση του δέρματος, αλλά και να δημιουργήσει προβλήματα στα μάτια μας [2,6].

Μπορούμε να προστατευθούμε από τον ήλιο με ρούχα, γυαλιά ηλίου, καπέλα, και αντηλιακό. Όχι όμως οποιοδήποτε αντηλιακό… αλλά ένα vegan αντηλιακό.

Vegan αντηλιακά

Σε τι διαφέρει, μπορεί να αναρωτηθεί κανείς, ένα vegan αντηλιακό, από ένα nonvegan; Η απάντηση είναι πως τα συστατικά του είναι εξ ολοκλήρου φυτικής προέλευσης ενώ τα nonvegan αντηλιακά μπορεί να περιέχουν κάποια ζωικά συστατικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα παρακάτω:

  • Ελαστίνη. Μία πρωτεΐνη που προέρχεται από πνεύμονες και αορτές ζώων και προσδίδει ελαστικότητα στα προϊόντα.
  • Κερί μέλισσας. Είναι προϊόν μελισσοκομίας, όπως και το μέλι και η γύρη. Χρησιμοποιείται ώστε να βελτιώνεται η υφή των αντηλιακών.
  • Κολλαγόνο. Προέρχεται από συνδετικούς ιστούς και κόκκαλα ζώων και χρησιμοποιείται κυρίως για αναπλαστικούς λόγους.
  • Στεατίνη. Μία ουσία που εξάγεται από λίπος ζώων, κυρίως αγελάδων και προβάτων, και χρησιμοποιείται ως πηκτικό μέσον σε καλλυντικά και κεριά.
  • Χιτίνη. Προέρχεται κυρίως από κελύφη καβουριών και προδίδει ελαστικότητα στα προϊόντα.

Από την άλλη, τα vegan αντηλιακά αποτελούνται εξ ολοκλήρου από μη ζωικά συστατικά.

Ποια είναι τα vegan αντηλιακά και πού μπορούμε να τα βρούμε;

Δεν έχουν όλα τα αυτοαποκαλούμενα vegan αντηλιακά, vegan πιστοποίηση. Τα πιστοποιημένα προϊόντα έχουν ελεγχθεί από ανεξάρτητους φορείς για να επαληθευτεί πως δεν υπάρχει κανένα ζωικό συστατικό, κάτι που προσφέρει αξιοπιστία στα ίδια τα προϊόντα, και ταυτόχρονα ευκολία επιλογής και ασφάλεια σε όλους όσους (vegan και vegan-friendly ανθρώπους) επιθυμούν vegan προϊόντα.

Όλα τα παρακάτω αντηλιακά έχουν πιστοποίηση vegan (σε παρένθεση αναγράφεται ο φορέας πιστοποίησης) και παρατίθενται κατ’ αλφαβητική σειρά.

Σε φυσικά καταστήματα:

Anthyllis (Vegan Society)

Σε online καταστήματα:

Alphanova (Vegan Society)
Anthyllis (Vegan Society)

Childs Farm (Vegan Society)
Eco-cosmetics (Vegan Society)
Fair Squared (Vegan Society)
Green People (Vegan Society)
Ringana (Peta Vegan)
Yaoh (Vegan Society)

Οι επιλογές είναι πολλές, η απόφαση όμως μία. Ποτέ άλλωστε δεν ήταν τόσο εύκολο το να γίνει κανείς vegan. Από εδώ και στο εξής μπορούμε να απολαμβάνουμε τον ήλιο χωρίς να βλάπτουμε τα ζώα και το περιβάλλον. Το να κάνει κανείς vegan επιλογές γίνεται κάθε μέρα και πιο απλό... και γίνεται ακόμα ευκολότερο με την Vegan Times.

© Vegan Times 08-06-2020

Από την: Vegan Times
Δημοσιεύτηκε: 08/06/2020
Ενημερώθηκε:
11/06/2021

Πηγές:

[1] Holick MF. Sunlight and vitamin D. J GEN INTERN MED 2002;17:733–5. https://doi.org/10.1046/j.1525-1497.2002.20731.x.
[2] Holick MF. Vitamin D Deficiency. New England Journal of Medicine 2007;357:266–81. https://doi.org/10.1056/NEJMra070553.
[3] Office of Dietary Supplements - Vitamin D n.d. https://ods.od.nih.gov/factsheets/vitamind-HealthProfessional/ (accessed May 19, 2020).
[4] Shining a Light on Vitamin D. Center for Nutrition Studies 2013. https://nutritionstudies.org/shining-light-vitamin-d/ (accessed May 19, 2020).
[5] Vitamin D Supplements Are Harmful: Sunshine and Food Determine Health | Dr. McDougall’s Health and Medical Center n.d. https://www.drmcdougall.com/2015/03/31/vitamin-d-supplements-are-harmful-sunshine-and-food-determine-health/ (accessed May 19, 2020).
[6] The Best Way to Get Vitamin D: Sun, Supplements, or Salons? | NutritionFacts.org n.d. https://nutritionfacts.org/video/the-best-way-to-get-vitamin-d-sun-supplements-or-salons/ (accessed May 19, 2020).