Κρακοβία: Στην καρδιά της Ευρώπης ο βιγκανισμός χτυπά δυνατά

Κρακοβία. Μία πόλη μπαρόκ, πράσινη, με οικολογική συνείδηση και πολλές vegan γαστρονομικές επιλογές. Ένας ιδανικός προορισμός για vegan και vegan-friendly ταξιδιώτες.

Ταξίδια

03/02/2023

Είχαμε ακούσει από φίλους πως η Κρακοβία είναι ένας προορισμός που δεν έχει να ζηλέψει κάτι από μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, πως είναι πολύ οικονομική, και πως δεν θα βαρεθούμε τα αξιοθέατά της. Και η αλήθεια είναι πως δεν διαψευστήκαμε. Πρόκειται για μία πόλη γεμάτη γοτθικά στοιχεία, αναγεννησιακή αρχιτεκτονική, μεγάλα καταπράσινα πάρκα, ανθρώπους με ποδήλατα να κυκλοφορούν παντού, και ωραίο, νόστιμο vegan φαγητό.

Περί φαγητού…

Στην Κρακοβία, σε όποιο εστιατόριο, καφέ, ή street food (vegan και non vegan) και να πήγαμε, βρίσκαμε vegan επιλογές. Προσωπικά φάγαμε αρκετά, όμως γυρίσαμε 2 κιλά λιγότερο, λόγω περπατήματος και ποδηλασίας. 😝 Το vegan φαγητό που κέρδισε την καρδιά και τον ουρανίσκο μας ήταν τα dumplings ή pierogi, τα οποία ανάλογα το εστιατόριο (σημειωτέον πως vegan dumplings βρίσκεις και σε non vegan εστιατόρια και μάλιστα, όπου ρωτήσαμε, τα μαγειρεύουν σε διαφορετικό σκεύος από τα non vegan) έχουν και διαφορετική γέμιση. Εμείς δοκιμάσαμε και ξεχωρίσαμε τα dumplings γεμιστά με κόκκινες φακές, ή με πατάτες, ή με μανιτάρια.

Σούπα με τόφου και μανιτάρια.Σούπα με τόφου και μανιτάρια. Πηγή εικόνας: nobonesveganfood | Instagram.

Στο vegan εστιατόριο No Bones, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στην κεντρική πλατεία της Παλιάς Πόλης, φάγαμε πεντανόστιμο φαγητό. Το μενού είναι εποχιακό και αλλάζει με την εποχικότητα των φρούτων και των λαχανικών, όπως μας ενημέρωσαν, αν και κάποια πιάτα, όπως τα vegan burgers, μένουν σταθερά. Εμείς φάγαμε μία σούπα ημέρας από χειροποίητο ζωμό λαχανικών με καραμελωμένο λάχανο και φασόλια αλλά και μία πολύχρωμη σούπα από φακές. Δεν έλειψαν φυσικά τα dumplings γεμιστά με μανιτάρι. Συνεχίσαμε με φιλετάκια μανιταριών που σερβίρονταν με πουρέ πατάτας και κλείσαμε με κέικ σοκολάτας. Πληρώσαμε συνολικά 31€ για 2 άτομα.

Στο Vegab που βρίσκεται στο κέντρο της Κρακοβίας φάγαμε πολύ ωραία τυλιχτά στο χέρι. Εμείς πήραμε το Hamster που είχε vegan κεμπάπ με φυστικοβούτυρο και σως καρύδας και το Beirut που είχε χούμους, ταχίνι και πίκλες. Και για τα 2 τυλιχτά πληρώσαμε 9€.

Εξωτερική άποψη παλιάς πόληςΤο κατάστημα Vegab στην Κρακοβία.

Αν και γενικά δεν απολαύσαμε πολύ τον καφέ (ίσως είναι θέμα ποικιλίας καφέ, ή και γούστου) και τα ροφήματα, ευτυχώς ανακαλύψαμε ένα πολύ ωραίο καφέ, το SZKLARNIA kawa książki kwiaty, το οποίο προσφέρει vegan σνακ και γλυκά και κατ’ εμέ τον ωραιότερο καφέ της πόλης. Πολύ ωραία κρουασάν γεμιστά με μαρμελάδες ή φυστικοβούτυρο, τοστ με μαρούλι, ντομάτα και αβοκάντο, ντόνατς γεμιστά με φράουλα, κέικ καρότου, και γευστικότατες μπαλίτσες με κακάο και ινδική καρύδα ήταν από αυτά που απολαύσαμε εμείς. Φυσικά, υπήρχε η δυνατότητα να πάρεις και φρουτοσαλάτα με εποχιακά φρούτα.

Βίγκαν κρουασάν.Vegan κρουασάν. Πηγή εικόνας: szklarniakrakow | Instagram

Περί δραστηριοτήτων…

Με τόσο φαγητό είχαμε την απαραίτητη ενέργεια για να γνωρίσουμε τα αξιοθέατα της πόλης. Αρχικά, ολόκληρη η πόλη της Κρακοβίας, ειδικά η Παλιά Πόλη, η οποία από το 1978 βρίσκεται στη λίστα μνημείων της UNESCO, αποτελεί έναν περίπατο στην ιστορία. Την ημέρα σε συνεπαίρνει με τα χρώματα αλλά και τα μπαρόκ κτίριά της, ενώ τη νύχτα το τοπίο με τον χαμηλό φωτισμό γίνεται ειδυλλιακό. H κεντρική πλατεία της Κρακοβίας, που βρίσκεται στο κέντρο της Παλιάς Πόλης γοητεύει τον κάθε ταξιδιώτη με τη μοναδική ενέργειά της. Πληροφορηθήκαμε πως πρόκειται για τη μεγαλύτερη μεσαιωνική εμπορική πλατεία του κόσμου. Επίσης, στην Παλιά Πόλη δεν κινούνται αυτοκίνητα, παρά μόνο πεζοί και ποδήλατα, ενώ περιμετρικά κυκλοφορούν μόνο τραμ, τα οποία, ακόμα κι αυτά, σταματούν για να περάσουν οι πεζοί.

Κεντρική πλατεία της ΚρακοβίαςΝυχτερινή άποψη της κεντρικής πλατείας στην Παλιά Πόλη της Κρακοβίας.

Πολύ κοντά στην κεντρική πλατεία βρίσκεται η Βασιλική της Αγίας Μαρίας. Χτισμένη το 1437 σε γοτθικό ρυθμό, προκαλεί δέος στον επισκέπτη τόσο με την εξωτερική της άποψη όσο και τον εσωτερικό της χώρο.Βασιλική της Αγίας Μαρίας στην ΚρακοβίαΗ Βασιλική της Αγίας Μαρίας στην Κρακοβία.

Η βόλτα μας συνεχίστηκε στο Κάστρο της Βαβέλ.

Κάστρο της Βαβέλ στην Κρακοβία.

Το κάστρο της Βαβέλ αποτελούσε το σπίτι του βασιλιά της Πολωνίας από τον 13ο έως τον 17ο αιώνα. Σήμερα, το κάστρο έχει μετατραπεί σε εθνικό μουσείο που παρουσιάζει τον πλούσιο τρόπο ζωής του βασιλιά και της μοναρχίας. Η θέα από την πίσω πλευρά του κάστρου στον ποταμό Βιστούλα είναι μοναδική.

Η βόλτα στην Εβραϊκή Συνοικία είναι απαραίτητη. Ενδείκνυται να κάνετε τη βόλτα σας το Σάββατο, όπου λειτουργεί παζάρι, στο οποίο μπορείτε να αγοράσετε αναμνηστικά αλλά και αντίκες. Η γραφικότητα της περιοχής γίνεται πρόδηλη από τα κτήρια της αλλά και από τα διάφορα καφέ στα οποία μπορείτε να κάνετε μια στάση. Σε κάθε καφέ θα βρείτε vegan σνακ. Τουλάχιστον εμείς δεν δυσκολευτήκαμε καθόλου.

Δρόμος στην Κρακοβία και άνθρωποι που κάθονται σε τραπεζάκιΣτην Εβραϊκή Συνοικία της Κρακοβίας.

Μία ημέρα την αφιερώσαμε για να επισκεφθούμε τα στρατόπεδο συγκέντρωσης Auschwitz και Auschwitz II – Birkenau, όπου ξεναγηθήκαμε στην άσχημη πλευρά της ιστορίας και νιώθαμε ρίγος καθόλη τη διάρκεια της παραμονής μας εκεί. Δεν μπορούσα παρά να μη φέρω στον νου μου το κείμενο “Άνθρωποι και μη άνθρωποι” της Νεφέλης Κυρκίτσου.

Επιστρέφοντας στην πόλη της Κρακοβίας, αγαπημένη μας δραστηριότητα την οποία και προτείνουμε είναι να νοικιάσετε ένα ποδήλατο και να γυρίσετε την πόλη, αλλά και να κάνετε “ποδηλατάδα” στις όχθες του ποταμού Βιστούλα. Υπάρχει δυνατότητα για οργανωμένα tours με ποδήλατο, εμείς όμως νοικιάσαμε μόνοι μας ποδήλατο για 5 ώρες, το οποίο κόστιζε 40 ζλότυ (περίπου 8€), το άτομο. Κάναμε τον γύρο της πόλης, ανακαλύψαμε μικρά πάρκα κοντά στο ποτάμι και κάναμε βόλτα γύρω από τον ποταμό. Μία φανταστική εμπειρία! Ο κόσμος (και λόγω Σαββάτου αλλά και λόγω ωραίας ηλιόλουστης ημέρας) έκανε πικ νικ δίπλα από το ποτάμι.

Άνδρας κάνει ποδήλατο στις όχθες του ποταμού Βιστούλα στην Κρακοβία

Κάτι που μας έκανε θετική εντύπωση ήταν η καθαριότητα αλλά και η συνείδηση του κόσμου γύρω από αυτό το θέμα. Δεν έβρισκες απορρίματα, ενώ σε πάρα πολλά σημεία υπήρχαν κάδοι ανακύκλωσης, οι οποίοι μάλιστα ήταν πιο γεμάτοι από τους “κανονικούς” κάδους. Στην πολυκατοικία που μείναμε, στον περίβολο του συγκροτήματος, υπήρχαν δύο κάδοι “κανονικοί”, ένας ανακύκλωσης, και ένας κομποστοποίησης, και από ό,τι πληροφορηθήκαμε οι κάδοι υπάρχουν σε κάθε συγκρότημα πολυκατοικιών. Θετική, επίσης, εντύπωση μας έκανε το γεγονός πως στα κτήρια, ειδικά σε αυτά που βρίσκονται στο κέντρο, δεν υπάρχουν γκράφιτι, διατηρώντας με αυτόν τον τρόπο την καλαισθησία της πόλης.

Το ποδήλατο αποτελεί βασικό μέσον για τους κατοίκους της πόλης. Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν το τραμ ή το ποδήλατο για να πάνε στη δουλειά τους. Ακόμη κι έφηβοι μαθητές, πήγαιναν στο σχολείο (μέναμε δίπλα σε σχολείο) με τα ποδήλατά τους. Το μεσημέρι συναντήσαμε αρκετό κόσμο που δουλεύει κοντά στο κέντρο της πόλης να κάνει διάλειμμα στα πάρκα.

Η Κρακοβία είναι από αυτούς τους προορισμούς που σέβονται το περιβάλλον (αυτό τουλάχιστον εισπράξαμε εμείς), με πληθώρα δραστηριοτήτων που σε φέρνουν κοντά στη φύση ενώ δεν παύεις να βρίσκεσαι στην πόλη και ακόμα μεγαλύτερες επιλογές σε vegan φαγητό. Ακόμα και στα σούπερ μάρκετ βρίσκεις πολλά vegan και μάλιστα πιστοποιημένα vegan προϊόντα.

Ναι, λοιπόν, είναι πολύ εύκολο και οικονομικό να κάνεις vegan διακοπές στην Κρακοβία.