Φωτορύπανση. Ποιους επηρεάζει και γιατί;

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Έξιτερ στο Ντέβονσερ του Ηνωμένου Βασιλείου εξέτασαν την επίδραση περισσότερων από 20 ειδών φωτισμού στην όραση των σκώρων και των πτηνών που τα τρώνε. Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στις 6 Ιουλίου 2021 στο επιστημονικό περιοδικό Nature Communications.

Περιβάλλον + Βιωσιμότητα

16/03/2022

Λοιπές πληροφορίες

Ο νυχτερινός φωτισμός έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό σε όλον τον πλανήτη ακολουθώντας την αύξηση των εισοδημάτων. Επίσης, έχει αλλάξει και ποιοτικά τα τελευταία 20 χρόνια, καθώς τα κλασικά φώτα έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονα φώτα όπως τα LED. Και οι δύο αλλαγές διευκολύνουν τη ζωή των ανθρώπων, αλλά από ό,τι φαίνεται, όχι και των ζώων.

Στο άρθρο των ερευνητών αναφέρεται πως, ενώ σε πτηνά που τρώνε σκώρους και άλλα έντομα ενισχύθηκε η όρασή τους τη νύχτα από τον τεχνητό φωτισμό, δεν συνέβη το ίδιο και με τους σκώρους, θέτοντας τους πληθυσμούς τους σε σχετικό μειονέκτημα.

Επιπλέον, οι σκώροι ή νυχτοπεταλούδες αποτελούν βασικούς επικονιαστές, όπως και οι μέλισσες. Η αύξηση των τεχνητών φώτων εμποδίζει την οπτική αντίληψη των σκώρων, αφού λόγω των φώτων δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν χρώματα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ξεχωρίζουν τα χρώματα των λουλουδιών και εν τέλει να μην έχουν τη δυνατότητα να βρουν τροφή στα φυτά και συνεπώς να τα επικονιάσουν.

Με αυτούς τους δύο μηχανισμούς τα τεχνητά φώτα έχουν αρνητικό αντίκτυπο τόσο στην επιβίωση των εντόμων όσο και στη διατήρηση ενός κύκλου που αν δεν τηρηθεί, διαταράσσεται η ισορροπία που πρέπει να υπάρχει στη φύση.