Ασβέστιο: Πού το βρίσκει η χελώνα;

Της Ειρήνης Σκηνιώτη, S.A.C. Dip., Vegan Nutrition Consultant.

  • Ζω vegan
09/03/2022
7' ανάγνωση

Οι περισσότεροι άνθρωποι του δυτικού κόσμου πιστεύουν ότι το μητρικό γάλα και γενικότερα τα γαλακτοκομικά είναι απαραίτητα στην διατροφή μας για να έχουμε γερά κόκκαλα. Ο συλλογισμός είναι ο ακόλουθος: Τα οστά μας περιέχουν ασβέστιο, άρα χρειαζόμαστε ασβέστιο για να φτιάξουμε τα οστά μας. Το γάλα από τις αγελάδες και άλλα θηλαστικά περιέχει ασβέστιο, συνεπώς για να φτιάξουμε γερά κόκκαλα θα πρέπει να πίνουμε γαλακτοκομικά.

Το πιστεύουν τόσο που οι περισσότεροι τα καταναλώνουν αρκετές φορές καθημερινά και ακόμα και αυτοί που γνωρίζουν ότι έχουν δυσανεξία στη λακτόζη προσπαθούν να βρουν τα είδη των γαλακτοκομικών που μπορούν να καταναλώσουν. Ο περισσότερος κόσμος ίσως δεν γνωρίζει ότι και άλλες τροφές περιέχουν ασβέστιο, ότι η κατάσταση των οστών δεν εξαρτάται μόνο από την διαιτητική πρόσληψη ασβεστίου αλλά και από την συνολικά υγιεινή διατροφή και τρόπο ζωής, και ότι η φυτοφαγική διατροφή σαν σύνολο μπορεί να δημιουργήσει γερά κόκκαλα.

Τί ισχύει τελικά; Μπορούμε να λαμβάνουμε το ασβέστιο από άλλες τροφές; Από πού το παίρνουν τα φυτοφάγα ζώα αλλά και οι vegan και πώς φτιάχνουν γερά κόκκαλα;

Αν το γάλα είναι απαραίτητο για γερά κόκκαλα, τότε πώς η χελώνα φτιάχνει τόσο σκληρό καβούκι;

Η χελώνα της ξηράς είναι από τα μακροβιότερα ζώα. Είναι ωοτόκο, δηλαδή γεννάει αυγά, δεν θηλάζει ποτέ, και είναι φυτοφάγο. Το καβούκι της αποτελείται από κόκκαλα, ενώ τρέφεται με μια μεγάλη ποικιλία από χορταρικά, τρυφερή βλάστηση, και πιο σπάνια φρούτα που βρίσκει πεσμένα στο έδαφος.

Τον χειμώνα πέφτει σε χειμερία νάρκη, ενώ την άνοιξη και το καλοκαίρι κινείται, τρέφεται, αποθηκεύει στο σώμα της νερό για τον χειμώνα, και περνάει χρόνο στον ήλιο – κάτι που βοηθάει, όπως συμβαίνει και σε εμάς, στο να έχει δυνατά κόκκαλα μέσω της διατροφής της, της παραγωγής βιταμίνης D, και της κίνησης.

Χελώνα της ξηράς που τρώειΠηγή εικόνας: Stephanie LeBlanc | Unsplash

Πώς λαμβάνουν ασβέστιο τα φυτοφάγα ζώα;

Είναι απλό. Τα φυτοφάγα ζώα παίρνουν το ασβέστιο που χρειάζονται από τα διάφορα φυτά που τρώνε. Πολλά φυτοφάγα ζώα μάλιστα είναι αρκετά μεγαλόσωμα, όπως οι ελέφαντες, τα άλογα, το βουβάλια, και πολλά ακόμα, που σίγουρα χρειάζονται έναν γερό σκελετό να κρατάει το βάρος τους.

Εδώ μπορούμε να αναρωτηθούμε: Πού βρίσκεται το ασβέστιο και από εκεί πηγαίνει στα οστά όλων των ζώων και στο γάλα των θηλαστικών;

Το ασβέστιο είναι ένα μέταλλο που βρίσκεται στο χώμα. Τα φυτά τραβούν το ασβέστιο στους ιστούς τους και από εκεί το παίρνουμε εμείς και τα άλλα ζώα τρώγοντας τα φυτά.

Για εμάς πόσο εύκολο είναι να λαμβάνουμε το ασβέστιο καθημερινά από φυτικές πηγές;

Όπως για τα φυτοφάγα ζώα, έτσι και για εμάς είναι τόσο εύκολο να λάβουμε ασβέστιο σε μια ισορροπημένη βίγκαν διατροφή που δεν χρειάζεται να μας απασχολεί ή να μας ανησυχεί. Με μια σχετική ποικιλία τροφίμων καλύπτουμε άνετα την ανάγκη του σώματός μας σε ασβέστιο χωρίς να χρειάζεται να “κυνηγάμε” συγκεκριμένα τρόφιμα και “superfoods”. Επίσης, τα απλά φυτικά τρόφιμα είναι η πιο υγιεινή πηγή όλων των υπόλοιπων θρεπτικών στοιχείων που χρειαζόμαστε. 

Όλοι οι άνθρωποι, σε όλες τις ηλικίες, εκτός από τα βρέφη που τους είναι απαραίτητος ο θηλασμός ή η ειδική φόρμουλα, μπορούν να λάβουν με φυσικό τρόπο το ασβέστιο κατευθείαν από φυτά και να φτιάξουν γερά κόκκαλα.

Φυτικές τροφές πλούσιες σε ασβέστιο

Όλα τα φυτικά πλήρη τρόφιμα περιέχουν ασβέστιο και ο συνδυασμός τους σε ένα ημερήσιο μενού μπορεί να προσφέρει όσο ασβέστιο χρειαζόμαστε. Ενδεικτικά, αν κανείς καταναλώσει 2.000 θερμίδες από λαχανικά και όσπρια θα λάβει κατά μέσο όρο υπερδιπλάσιο ασβέστιο από όσο προσδιορίζουν οι διατροφικές οδηγίες.

Οι τροφές που έχουν το περισσότερο ασβέστιο είναι:

  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά (ιδιαιτέρως τα βλήτα, σέσκουλα, λάχανα, μαρούλια, ρόκα, φύλλα μουστάρδας, σπανάκι, παντζαρόφυλλα, ραδίκια, γλιστρίδα, αμπελόφυλλα, φύλλα γλυκοπατάτας, φρέσκα κρεμμυδάκια, σέλινο).
  • Πράσινα λαχανικά (όπως π.χ. μπάμιες, πράσα, κρεμμυδάκια, φασολάκια, φρέσκα φασόλια σόγιας).
  • Τα φασόλια (π.χ. φασόλια μπαρμπούνια, τα λευκά φασόλια, τα κόκκινα φασόλια, τα φασόλια σόγιας), το τόφου (μαλακό, σκληρό, και μεταξωτό), τα χαρούπια και το χαρουπάλευρο.
  • Λαχανικά όπως οι ντομάτες, τα καρότα, τα κολοκύθια όλων των ειδών και οι κολοκυθοανθοί, η κάπαρη, τα ξερά κρεμμύδια.
  • Φρούτα (το βρώσιμο μέρος των εσπεριδοειδών αλλά και η φλούδα τους) όπως τα πορτοκάλια, τα λεμόνια, τα μανταρίνια, τα λάιμ, οι ελιές, τα σταφύλια.
  • Μπαχαρικά και αποξηραμένα αρωματικά (ιδιαιτέρως ο βασιλικός, μαντζουράνα, άνιθος, ρίγανη, δυόσμος, φασκόμηλο, κορίανδρος, κανέλλα, δενδρολίβανο, μέντα, παπαρουνόσπορος, μπαχάρι, γαρύφαλλο, γλυκάνισος, πιπέρι, κάρυ, κάρδαμο, σπόροι κίτρινης μουστάρδας).

Το σουσάμι, ο παπαρουνόσπορος, και οι σπόροι τσία είναι οι σπόροι που έχουν σημαντικές ποσότητες.

Aρκετό ασβέστιο υπάρχει και στο καλαμπόκι και στο καλαμποκάλευρο.

Γενικά, η φυτοφαγική διατροφή περιέχει κατά μέσον όρο υπερ-αρκετό ασβέστιο αλλά και ταυτόχρονα πληθώρα ωφέλιμων θρεπτικών συστατικών που αυξάνουν τη μακροζωία. Με αυτόν τον τρόπο, μια φυτοφαγική διατροφή με αληθινά (μη επεξεργασμένα) τρόφιμα προσφέρει στο σώμα ό,τι χρειάζεται για να φτιάξει γερά κόκκαλα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πιο μακρόβιοι πληθυσμοί που έχουν καταγραφεί (στην Κρήτη, στην Οκινάβα, στη Σαρδηνία, στην Καλιφόρνια) είναι πληθυσμοί με κατά βάση φυτοφαγική διατροφή, εξαιρετικά μικρή κατανάλωση γαλακτοκομικών, τροφίμων εμπλουτισμένων με ασβέστιο, και συμπληρωμάτων ασβεστίου, και με έντονη σωματική άσκηση με φυσικό τρόπο (περπάτημα, αγροτικές δουλειές) μέσα στην ημέρα. Αυτοί οι πληθυσμοί δεν έχουν ζήσει μετρώντας την διαιτητική τους πρόσληψη σε ασβέστιο ούτε λαμβάνοντας συμπληρώματα ασβεστίου. Όπως και οι χελώνες.

Μερικά πιάτα πλούσια σε ασβέστιο

Σαλάτες

  • πράσινες σαλάτες με μαρούλια, ρόκα, ντομάτα
  • σαλάτα με κόκκινο και λευκό λάχανο και καρότο
  • ντοματοσαλάτες
  • χόρτα βραστά
  • μπρόκολο και κουνουπίδι σαλάτα
  • αμπελοφάσουλα

Κυρίως πιάτα

  • λαχανόρυζο
  • πρασόρυζο
  • φασολάκια με πατάτες
  • μπάμιες με ντομάτα
  • φασολάδα
  • γίγαντες
  • φαγητά κοκκινιστά
  • ζυμαρικά με σάλτσα ντομάτας
  • χορτόπιτες με καλαμποκάλευρο

Καλή όρεξη! 

© Ειρήνη Σκηνιώτη & Vegan Times 07-02-2022


Ειρήνη ΣκηνιώτηΗ Ειρήνη Σκηνιώτη S.A.C. Dip. είναι Vegetarian and Vegan Nutrition Consultant (Level 3). Είναι βίγκαν από το 2007. Ζει στην Πάτρα και μεγαλώνει μαζί με τον σύντροφό της ένα βίγκαν παιδί.

Από την : Ειρήνη Σκηνιώτη
Δημοσιεύτηκε: 07/02/2022
Ενημερώθηκε:
09/03/2022

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αποφασίζουν να εναρμονίσουν την καθημερινότητά τους με τις αξίες τους. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναγνωρίζουν ότι τα ζώα αποτελούν πρόσωπα και όχι πράγματα, ότι η αξία κάθε ενός από αυτά είναι ηθική και όχι χρηματική. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι δεν θέλουν πλέον το μέλλον των ζώων να προδιαγράφεται από τις συνήθειες, την γεύση, την ευκολία, την παράδοση.

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αποφασίζουν να προστατεύσουν τα ζώα, όλα τα ζώα, στα αλήθεια και για πάντα.